Razvoj kolesa trajal dlje kot razvoj avtomobila

05.04.2018

Razvoj kolesa trajal dlje kot razvoj avtomobila


V službo, po opravkih, na kavo, na izlet in še kam te danes odpelje tvoje kolo. Ne samo, da lahko z njim prideš iz točke A na točko B, na kolesu lahko tudi vzdržuješ svojo telesno pripravljenost, kuriš kalorije ter poskrbiš za noro sproščanje adrenalina. Ker ti je vse to verjetno že dobro znano, smo zate poiskali nekaj resnično fajn zanimivosti o zgodovini kolesarstva, ki pa jih najbrž še ne poznaš.

Ali verjameš, da je razvoj kolesa od koncepta do realizacije potreboval veliko dlje kot razvoj avtomobila? Ja, čisto zares. Prve zamisli o kolesu je sicer imel že Gian Giacomo Caprotti, učenec Leonarda da Vincija, ki je že davnega leta 1534 na papir skiciral prototip premikajočega se sredstva z dvema kolesoma. A do prvega dejanskega patenta kolesa so pretekla kar tri stoletja!

Nemški tekoči stoj ali hobi konjiček

Če greš brskat po evoluciji razvoja kolesa, boš kmalu ugotovil, da je le-ta tako pestra, kot je današnja izbira koles. Vendar pa so si zgodovinarji po svetu enotni, da je bil prvi predhodnik kolesa t. i. drezina ali velociped, za katerega je 1818. leta patent v Nemčiji prijavil baron Karl von Drais. Šlo je za neke vrste leseno konjsko cizo z dvema zaporednima kolesoma, krmilom in sedežem, ki se ji je reklo tudi tekoči stoj ali hobi konjiček.

Razvoj kolesa je nato vzporedno potekal v več državah. Kolo je dobilo mehanski pogon, pedala, pa veliko sprednje kolo, gume itd. Takšno kolo, kot ga poznaš danes, pa se je pojavilo šele v zadnjem desetletju 19. stoletja.

Od bogatih meščanov do kolesarskih dirk

Danes dobiš novo kolo že od okoli 150 evrov dalje, rabljenega pa celo tudi za desetkrat manj. Seveda, govorimo o kolesih za prosti čas. Na začetku razvoja kolesarstva pa je bilo kolo zgolj domena bogatih meščanov. Zato so za tiste, ki si kolesa niso mogli privoščiti, odprli izposojevalnice koles. Na račun le-teh je priljubljenost uporabe koles začela naraščati. Pojavila so se prva kolesarska društva, ki so sprva prirejala družabne kolesarske izlete, kmalu za tem pa tudi različne kolesarske dirke.

Katera disciplina se je v kolesarstvu razvila najprej?

Ker je zgodovina kolesarstva sinhrono povezana z zgodovino razvoja kolesa, lahko že iz zgoraj prebranega sklepaš, da se je najprej razvila disciplina cestnega kolesarstva. Razlog za to tiči v dobro vzdrževanih cestah po Evropi, medtem ko so bile ceste v Angliji zelo slabe in se je tam zato bolj prijelo dirkališčno kolesarstvo na velodromih.

Razlike med disciplinama: pri cestnem kolesarstvu je cilj kolesarja prevoziti določeno razdaljo v čim krajšem času, medtem ko je pri dirkališčnem cilj kolesarja doseči čim večjo hitrost v čim krajšem času. Seveda, razlike pa so tudi v samem kolesu. Cestno kolo ima tanjša kolesa, prilagojena za asfalt ter od 21 do 30 prestav. Dirkalno kolo (muslauf) nima prestav in zavor, ampak ima stalno razmerje med sprednjim pedalnim prenosom ter prenosom na zadnje kolo. Prav tako dirkalno kolo nima prostega teka, kar ga še dodatno ločuje od cestnega kolesa.

Novejše zvrsti kolesarstva

Morda se ti zdi, da BMX in gorsko kolesarstvo obstajata, odkar pomniš zase, pa niti približno ni tako. Glede na časovni razvoj kolesarske panoge sta se ti disciplini razvili relativno pozno. Dodobra pa sta se uveljavili šele v 90-ih letih prejšnjega stoletja.

In kakšna je razlika med njima? Gorski kolesar večino časa na kolesu preživi po gozdnih poteh. Njegovo kolo ima robustno ogrodje, širše zračnice z večjim profilom in vzmetenje na sprednjem (lahko tudi zadnjem) kolesu. BMX pa je kolesarjenje po težavnostnih progah na različnih terenih, ponavadi z vključenimi elementi skakanja in drugimi triki. BMX kolo je zlahka prepoznavno, saj je premer koles veliko manjši od drugih tipov koles, njegovo ogrodje pa se od zadnjega dela v naklonu dviguje proti sprednjemu in ima tipično obliko krmila. 

Si že preizkusil električno kolo?

Zdi se, da smo ravno v času zlate dobe električnih koles. Njihovo priljubljenost gre pripisat trem glavnim »prednostim«, ki jih klasično kolo nima. Namreč, z električnim kolesom noben hrib ni preveč visok. Kot drugo, tudi na vroč poletni dan se ne boš prepotil. Poleg tega lahko električno kolo doseže tudi do 45 km/h in te tako veliko hitreje pripelje na cilj. Ampak, ali lahko potem sploh še rečemo, da gremo na kolo za zdravo telo?

VEČ O ZAVAROVANJU WIZ KOLESAR